Torsdag 5/8                         DAGENS AVIS                                   1. Aargang
1954                                                                                                        Nr. 1
                                           H Ø J B J E R G
                                     M I D D A G S B L A D

Olympiade Festlighedernes Begyndelse.
    Idrætsfolk og Sportsudøvere har atter fundet sammen igen. Den store Olym-
piade har faaet en stormende Tilslutning fra alle Sider, og selv om alle Baner er
næsten fuldt besatte fra tidlig Morgen til sen Aften, er der endnu Muligheder for
at komme til at deltage.
    Fra tidlig Morgen vil der blive kæmpet og fejdet af Idrætsmænd, som vil gøre
deres yderste for at netop deres Nation kan hjemføre de fleste Guld-, Sølv- og
Broncemedaljer.
    Olympiadens Arrangører er de i vide Kredse berømte Idrætsledere d'Herrer
Erling Andersen og Frede Madsen, som har gjort et stort Arbejde, som nu ligger
klappet og klart til Olympiadens Aabning.
    Højbjerg Middagsblad, der er først med det sidste - vil naturligvis dække hele
Olympiaden, og vore Sportsmedarbejdere vil holde os ajour, saa vi hele Tiden
kan oplyse den egentlige Stilling.
                                             ----------------------
Væbnerhjørnet
    Da vi havde Besøg af Forældrene, var der et par Stykker, som vi ikke havde
hilst paa tidligere. Da vi spurgte dem om Deres Navn, fik vi deres Visitkort, og
de sagde, at deres Stilling ogsaa stod paa Kortet. Her er Navnene. Kan du regne
ud, hvad Indehaveren af Navnene er.

E. BROST
         J.R. ESKESEN FROST
         DR. OLE BOGH
         KURT LAMSEN
         E. RØDKRAT

Løsningen skal indleveres inden Kl. 19.30 i Aften.

Vinderne af Konkurrencen i Højbjerg Avis blev
                   Pilt Jørgen Frahm
                   Væbner Bent Eriksen

Gevinsterne i Konkurrencen afhentes i Redaktionen.
                                             ----------------------

I gaar gik jagten paa den grønne Gravkammerbille ind. Paa grund af Vejret var det
lidt forsinket, men i Eftermiddagens løb og gennem Aftenen har der været kæmpet
bravt for at naa frem til de Steder, hvor dette Udyr lever. De forskellige Grupper
naaede alle rettidigt frem til Røverskoven, hvor de bivuakerede, og da Klokken var
henad 1, løftede Fasanhanen sin Stemme og lod den gjalde ud over Skoven. Der-
efter hørte man Pans Fløjte, der gav Signaler og fortalte Jagtdeltagerne, at det gjaldt
om at naa, ja det kan vi jo ikke skrive om endnu, da Hikebøgerne endnu ikke er af-
leveret. Hen paa formiddagen er alle patruljer vendt velbeholdent Hjem. I Øjeblikket
er Højbjerg fyldt med grønne Gravkammerbiller, men disse er dog alle holdt i Fan-
genskab, og Mask Stig tager dem nu i nærmere Øjesyn. Formentlig kan Øvelsens
Resultat naa at foreligge ved Lejrbaalet i Aften. Det bliver spændende at se, hvem
der har klaret sig bedst.
                                             ----------------------
Højbjerg Middagsblads Opgave i Dag:
Opgaven er anført i Rubrikken for Væbnere, men Opgaven maa ogsaa løses af Pil-
tene. Det sker paa den maade, At første Pilteklasse skal gætte eet Navn, anden Pil-
teklasse to Navne, tredie Pilteklassse tre Navne, og alle Væbnerne alle Navnene.
                                             ========================

ANNONCE
                                                           TABT.
    Da ingen af de Ting, jeg har tabt, endnu er blevet fundet, har jeg nu tabt Troen
paa, at jeg faar dem igen. Skulde nogen finde de tabte Ting og den tabte Tro bedes
de venligst aflevere dem til
                                                                                                   H. Hansen
                                             ----------------------

Vaskeægte Neger paa Lejren?
Paa Lejren er der ankommet en ny 'Tante'. Det er Frk. Tove Jensen, der bor i Afrika,
nærmere betegnet Belgisk Congo, hvor hun har været i 4 Aar. Hun er nu kommet til
Danmark og herned paa Lejren. Hun har lovet at fortælle ved Lejrbaalene om sine
mange spændende Oplevelser nede i det mørke Afrika. Det bliver sikkert noget med
Løver, Slanger, Krokodiller og andre Vilddyr. Vi byder Tante Tove velkommen til
Lejren.
                                             ----------------------
Evig Hævn.
Bent Hansen er dog sikker paa at faa en livsvarig Straf for de forseelser, som vi omtalte
i Onsdagsavisen. Bent Hansen har længe haft et godt Øje til vor kære Kusine Jette,
Bankkassererens Datter. I gaar friede han til hende, og da han anmodede Tante Erna om
hendes Datters Haand, svarede hun JA!. Det er en haard Straf, Bent Hansen her har faaet.
Tænk at have Tante Erna til Svigermor. Det bliver strengt.

ooooooooooooooo

Klog Lærer
I gaar spurgte Niels Busk, ogsaa kaldet Nisser, vor højt elskede Palle Hildebrandt.
'Hvad sagde Karl den Tolvte efter sit Ridt gennem Europa?' Palle rystede fortvivlet
på Hovedet. Saa sagde Nisser: 'Ved du virkelig ikke det. Han sagde da Prrrr!

oooooOOOOOooooo

Rystende Biluheld
En H.G.F.'r er sidste Nat kørt ud over Bolværket i Martofte Krigshavn. Ingen af Pas-
sagererne kom noget til. Føreren af Bilen, som hed Kork, flød nemlig ovenpaa. Den ene
Passager var saa forkølet, at han ikke kunne synke, og den anden, som sandsynligvis er
i Familie med Grovsmeden Poul Erik Clausen, var saa sulten, at han bed sig fast i Vand-
skorpen.
                                             ----------------------

En Køkkenvagt kommer ud i Køkkenet og siger til Overtanten: 'Jeg skulle sige fra
Bjørn Ipsen, at det Brød, vi fik til Teen, var for gammelt'. 'Kan du hilse og sige Bjørn
Ipsen, at jeg kunde bage Brød, før han blev født'. 'Saa var det maaske noget af det,
vi fik i Morges?'

Piltehjørnet
Kig engang paa de lodrette Streger, de hælder til
hver sin Side - ikke sandt?.    Det gør de nemlig
ikke! Det er Øjenforblindelse. De er nøjagtig
parallelle.
    Her ser du to SS slynget ind i hinanden. Se saa paa Tegningen i
    to Minutter. Læg saa Bladet fra dig, og prøv derefter om du kan
    tegne dem nøjagtigt.
                                             ----------------------
Betro Dem til Frk. Hansen.
    Da jeg var ude at gaa Tur med Ulla i Gaar og er bange for, at mine Kammerater skal
faa at vide, hvad jeg betroede hende, fordi jeg snakker i Søvne, beder jeg om et godt Raad.
                                                                                                   Pilt.

Kære lille Pilt!
    Der er kun een Ting at gøre. Lad som om du har faaet Tandpine og bind saa et Tørklæde
stramt omkring Hovedet og under Hagen, saa du ikke kan aabne Munden
                                                                                            Kærlig Hilsen Frk. Hansen.
                                             ----------------------
        Hør Liedecke. Kan du sige mig, hvad det er, der vokser med Roden opad?
        - Næh!
        Det er en Tand i Overmunden.

Vejrmelding:   Solskin og Smil overalt.
                                             ----------------------
Spøgelset paa Borgslot   (Forsat Roman)
Resume: Borgherren haabede, at Gespenstet først kom ind til ham, efter at han havde faaet
slaaet koldt Vand i Blodet. Da lød der en frygtelig og meget uhyggevarslende Banken. Han
fornam allerede de lange krogede Fingre om sin Hals. Det bankede kraftigere! Det var disse
haarde Slag der fortsætter i næste Nummer.